Followers

Wednesday 16 May 2012

Bab 3: Cerita Buat Kekasih

"Abah, ibu... Meen mintak maaf kalau ada salah silap." Sakit yang mencengkam membuatkan dia rasa sedih. Sedih kerana Adam tidak ada bersama. Sedih kerana dia sepatutnya melalui detik ini bersama dengan Adam. Sedih kerana apabila anak ini lahir dia sudah tidak punya ayah.
"Abah ampunkan segala dosa Meen."
"Ibu pun Meen, banyakkan berselawat sayang." Hajah Fatimah mengusap lembut rambut anaknya. Kasihannya dia memandang wajah Yasmeen. Sudah tentulah saat ini dia memerlukan seorang suami, tetapi sayangnya Adam baru saja meninggal dunia kerana Demam Denggi Berdarah.
Semuanya dia rasa macam mimpi. Dia sedang bertaruh nyawa membawa seorang lagi umat Muhammad ke dunia. Selawat dan zikir tidak putus dari bibirnya ketika ditolak masuk ke bilik bersalin.
"Assalammualaikum," sapa satu suara dari arah pintu. "Berapa bukaan?"
"5 cm." Jawab si jururawat pantas.
Dia sudah tidak fikrikan perkara lain lagi. Dia hanya mahu semuanya selamat dan keadaan ini akan berakhir dengan cepat.
"Puan Yasmeen, saya doktor Rokiah. Puan bawak bertenang ya. Ikut segala arahan saya, insya-Allah semuanya akan selamat." Ucap doktor perbidanan yang bertugas. "Bila saya kata push puan ikut ya." Arah doktor Rokiah.
Alhamdullilah... semuanya berlaku dengan pantas. Tadi... dia masih lagi berperut besar dan sekarang, ada bayi kecil perempuan yang diletakkan di atas perutnya yang sudah mengempis. Subhanallah! Walau tanpa Adam dia akan membesarkan anak ini dengan sebaik yang mungkin. Itu tekadnya.
Kesejukan terasa hingga ke tulang hitam. Segala urat saraf terasa sakit-sakit dan badannya begitu lemah sekali. Terasa damai apabila ada tangan yang mengusap lembut kepalanya. Dia tahu siapa tuan empunya tangan itu. "Abang," panggil Yasmeen perlahan dan serentak dengan itu kelopak matanya terbuka.
Matanya meliar mencari Adam. Sedihnya... apabila dia sedar yang Adam tidak ada dan dia hanya bermimpi tadi. Dia mimpikan Adam datang mengusap lembut kepalanya dan bagaikan masih terasa telapak tangan Adam di atas kepalanya. Tangan kanannya diangkat dan diletakkan di tempat yang Adam pegang dalam mimpi tadi.
Kelopak matanya dirapatkan semula dengan harapan Adam akan muncul semula dalam mimpi. Ternyata dia gagal kerana bukan Adam yang datang tetapi Ariel dan Murni yang sedang memberi salam. Dia letih, dan hanya mampu tersenyum ketika kedua beradik tu datang sebelum dia tertidur semula.



Perlahan-lahan kelopak matanya terbuka. Terasa lebih segar dari tadi. Mana semua orang? Kenapa senyap sunyi saja? Ketika matanya sedang melilau memerhatikan keadaan dalam bilik yang serba putih ini. Pintu bilik ditolak dari luar. Lagi? Munculnya wajah Munira.
"Kak Meen pakailah selendang ni dulu." Munira menyerahkan selendang yang memang terletak elok di atas pedestal tepi katil.
"Mana semua orang?" Musykil pula dia apabila Munira menghulurkan selendang. Tetapi dia sambut juga huluran Munira tu.
"Ayah dan ibu Kak Meen dah balik dengan Kak Aiman. Tapi jangan bimbang, angah temankan Kak Meen malam ni."
"Tak temankan pun tak apa. Kak Meen dah okey sikit." Betul, walau pun masih lemah... biarlah dia berdikari sendiri. Dia bukan lagi budak kecil yang minta ditemankan apabila bersendirian.
Sebenarnya ada perjanjian antara dia dan Ariel. Mahal betul harga yang Ariel perlu bayar untuk perjanjian ini. Sebuah handbag jenama Coach dari Madison collection. Apa yang dia perlu lakukan ialah, pujuk Haji Dzulkifli dan Hajah Fatimah balik ikut Kak Aiman. Kemudian dia yang akan ganti mereka temankan Kak Meen. Tetapi... dia bukanlah seorang diri.
"Assalammualaikum." ada suara yang memberi salam dari luar bersama ketukan perlahan di pintu.
Serentak itu juga Yasmeen memandang ke arah Munira. Siapa? Munira pula seperti memahami pertanyaan bisu dari Yasmeen dan terus menjawab. "Along."
"Along?" Ariel kan?
"Masuklah along."
Hish Munira ni, perangai kepoh dia tak pernah berubah. "Along nak apa?" bisik Yasmeen perlahan ketika melihat Ariel melangkah masuk. Bertambah geram apabila Munira hanya tersenyum seperti tidak bersalah!
"Hai Meen, you sihat?" sapa Ariel ketika matanya sempat bertemu pandang dengan Yasmeen untuk seketika. Selepas apa yang terjadi antara dia dan Yasmeen, dia tak pernah mahu menipu hatinya sendiri. Walau pun selepas bercerai dengan Yasmeen, dia berkahwin pula dengan Nelly. Semua itu tidak pernah menghilangkan rasa cintanya. Cuma dia saja yang sentiasa sedar diri di mana letaknya dia dalam hati Yasmeen.
"Hai. Sihat Alhamdullilah." Balas serba tidak kena. Nasib baik si murai ni berikan dia selendang tadi untuk menutup rambut yang bertocang satu ni.
Bedak? Mana bedak? Aduh... dia malulah menerima kedatangan tetamu dalam keadaan yang tidak terurus. Tentu wajahnya nampak sembab dan tidak segar.

No comments:

Post a Comment